onsdag 12 februari 2014

Mycket intressant kurs

På min ena djurskyddsinspektörs-kurs läser jag just nu om hundar. Det är otroligt intressant, även om jag hade ganska mycket kunskap sedan tidigare. Kvällens sista föreläsning handlade om avel. Det är ett område jag inte hade jättemycket kunskap om innan. Jag har ju läst mycket om genetik o.s.v tidigare, men då har det inte handlat om just hundar.

I alla fall så togs det upp det här med extrema exteriöra egenskaper. Som tex bulldogg, shar pei, tax och en massa andra raser som ofta påverkas negativt av att de ser ut som de gör. Är ju helt sjukt att man tagit fram dessa raser och att rasstandarden ofta gör att de extrema exteriörerna premieras. Då känns det ganska bra att man har en vit herdehund som ser ut som en vit varg :) Då har man inte bidragit till att gynna den osunna aveln.

Det känns även bra att man valt den kennel man valde (Vallgårdens) då allt talar för att det är en seriös och bra kennel efter allt jag nu lärt mig. Detta tvivlade jag absolut inte på innan, men jag har ju nu fått det ännu mer bekräftat. Känns bra!

Föreläsningen handlade även om tvångsparning, vilket verkar vara ganska vanligt trots att det enligt lag är förbjudet. Jag hoppas verkligen inte att det är så pass vanligt som föreläsaren påstår. Hur kan man vara så grym mot sin hund? "Ja men har man rest långt med sin hanhund för att para en tik så gäller det ju att det blir parning av". Att pengarna ska styra så mycket att man utsätter sin tik för detta är oförståeligt!



1 kommentar:

  1. Tack för kommentaren om min kennel :-)skönt att höra att allt går åt rätt håll och att alla värden är bra och att han mår bättre. ha en skön vår /Kram Evaliz

    SvaraRadera