tisdag 25 juni 2013

Tröttheten sitter i

Förra veckan var jag på fältstudie på norra Öland med den ena sommarkursen. Vi bodde i två gamla hus på en camping, 7 st i varje hus. Det var långa dagar, knappt någon fritid och lite sömn. Första dagen höll vi på fram till halv ett på natten, vilket innebar 16 timmars skoltid. Sen upp klockan sju för ännu en lång dag i fält. En dag gick vi upp vid fyra för att titta på fåglar i fem timmar. Efter fågelexkursionen väntade en dag fylld med nyckling av växter och insekter. Fanns knappt tid att duscha av sig, men en dusch hann jag med under veckan. Frächt!
 
På torsdag eftermiddag kom jag så tillbaka hem till sambon och Zeke. Det var härligt att komma hem igen, få sova i sin egen säng, titta på tv, slappa i soffan och duscha varmt och länge.
 
Så blev det då fredag och midsommarafton. Har nog aldrig varit så dåligt förberedd på midsommarafton som i år. Packade återigen övernattningsväskan och vi begav oss ut på landet. Det är ju på landsbygden man ska fira midsommar. Det var ett mycket trevligt firande och Zeke njöt som bara den. Han fick ju vara utomhus hela dagen och fram till halv fyra på natten. Skönt för honom!
 
Zeke spanar in den pyttelilla midsommarstången.
 
Dagen efter var vi alla ganska trötta. Jag tog Zeke med mig ut på en skogsväg för att ta en promenad. När vi gått knappt 10 minuter vände han om och ville gå tillbaka igen. Jaja, jag var ganska trött jag också så jag följde med honom tillbaka. När vi vilat oss lite gick vi alla ner till sjön. Då blev Zeke minsann pigg. Bada det säger han inte nej till.
Lite mörka bilder på grund av dåligt väder.
 


 
Framåt kvällen begav vi oss ut med båt för lite fiske. Alltid lika härligt avkopplande både för människa och hund.
 


Zeke blev så trött så han somnade.

Min lilla lilla abborre. Jaja, napp i alla fall!

Sen fick vi större fisk på kroken. En gös. Zeke var naturligtvis nyfiken, därav örat i bild.
Efter allt äventyr sov vi gott när vi kom hem. Så gott att jag försov mig en hel timme på måndagen. Sånt förstör en hel dag när dagen börjar med stress.
 
Nu till något helt annat! Vi har fått en hel drös yngel. Igen! Herregud att de bara orkar hålla på. En gång i månaden lägger de ägg, men malen brukar vara snabb med att äta upp dem. Denna gången har de dock lyckats för akvariet är fullt av små simmande yngel och de verkar inte bli färre.
 
 
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar