tisdag 21 februari 2012

Man ska inte

Titta på sidor som tex hundhjälpen.se eller hundarutanhem.se. Ändå gör man det. Man blir bara ledsen när man ser alla fina hundar som man inte har möjlighet att hjälpa fast att man gärna skulle vilja. Extra synd är det förstås om alla de hundar som blivit misshandlade eller misskötta. Jag tror inte att jag har kunskapen som skulle krävas för att ta hand om en vuxen hund som haft det svårt. Däremot en yngre hund med ett öppet sinne som kan få förtroende för människan igen. Det skulle nog fungera. Om vi ska ha en hund i framtiden skulle jag nog vilja hjälpa en hemlös liten stackare. Det skulle vara en god gärning.

För några dagar sen stod det i tidningen att det hade hittats flera (tror det var 6 st) valpar av raserna Schäfer/Rottweiler i en sopcontainer på Öland. 12 veckor gamla var de så man kan ju undra hur de hamnat där. Förmodligen gick de väl inte att sälja, men vem är så känslokall så man slänger dem i en container? Man blir ju förbannad! Levde gjorde de iallafall så nu sitter de på ett hundhem och väntar på att bli utvalda.
Det är väl för mycket att hoppas på att ägaren får ett straff. De flesta brukar ju klara sig undan med ett par tusen i böter. Om de nu hittar ägaren vill säga.

Zekes öga har sett normalt ut i ett par dagar nu så i morgon avslutar vi hans behandling. Skönt för honom för nu slipper han två av fyra moment där vi får tvinga honom. Han tycker nämligen inte om sin Glucosamin som är tuggbitar. Detta kan bli problematiskt eftersom man inte han stoppa ner dem i halsen på honom. Man får försöka gömma dem i köttbullar, men oftast åker de ut genom mungipan ändå. Det tar sin lilla tid att få i honom två bitar om dagen.

Många säger att Zeke har blivit så lugn efter kastreringen och visst jag kan hålla med. Jag tycker dock att det är konstigt att han redan har lugnat ner sig, eftersom jag läst att hormonerna finns kvar i kroppen i flera månader efteråt. Har vi tur så betyder väl det att han kommer att bli ännu lugnare.

Nu sover båda grabbarna så jag får väl gå och lägga mig jag också.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar