tisdag 19 juni 2012

Fiskarnas barn är födda!

Det första jag gjorde när jag vaknade idag var att kolla om äggen i akvariet var kvar. Det var de inte! Min första tanke var att nu har de andra glupska fiskarna passat på att äta upp dem medans det var mörkt i akvariet under natten. När jag tittade i "stocken" som ligger i akvariet upptäckte jag att det var något smått som irrade omkring i sanden inuti den. När jag googlade lite igår kväll kom jag fram till att äggen kläcks efter 3-4 dagar och efter ytterligare 4-5 dagar är ynglen frisimmande. Nu har de fortfarande gulesäcken kvar som de får näring ifrån. Detta innebär alltså att äggen måste lagts i helgen när vi inte var hemma. Jag som trodde att det var igår som de la dem. Frågan är ju bara om vi är hemma när de börjar simma omkring. Vi ska ju iväg över midsommar. Risken finns ju att de blir uppätna innan vi hinner flytta över dem till ett annat kar.

Här är de båda föräldrarna som intensivt vaktar de små.


Mamman i sin lekdräkt vaktandes ovanför stocken där hon gömt de små

I den här stocken irrar de små omkring. De är så små så man ser dem knappt.
Man ser dock att sanden flyger omkring.
Så fort något yngel tar sig utanför stocken så kommer mamman och suger upp dem med munnen. Sen spottar hon ut dem i stocken där hon tycker att de hör hemma. Tanken var att jag skulle köpt något bättre gömställe till dem idag, men nu när de redan kläckts så är det ju för sent.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar