onsdag 20 juni 2012

Nu har jag lärt mig!

Tog en sväng till djuraffären idag för att vara förberedd om nu ynglen finns kvar på söndag när vi kommer hem. Köpte en yngelbox som de ska vara i sen när du har blivit frisimmande så att de inte blir uppätna. Om de nu går att fånga in och flytta över. Sen var jag ju tvungen att köpa bebismat också. Dessutom blev det ett nytt halsband till Zeke. Använder ju VGW-bälte på promenaderna, men när han badar och jag har löplina på honom så har han halsband. Kände att ett nytt bredare halsband behövdes nu när vi ska på semester. Det kommer nämligen bli många bad för honom på Öland.

Dagens inköp av fiskprodukter
Självklart försökte jag få ur personalen i djuraffären så mycket information som möjligt om hur man gör med ynglen så nu har jag lite bättre koll på läget. Tydligen ska man "reta" föräldraparet genom att knacka på rutan så att deras instinkt att vakta sitter kvar. Själv trodde jag att man skulle låta dem vara ifred så mycket som möjligt för att inte stressa dem. När man sen flyttar över ynglen till yngelboxen så ska man lämna kvar några hos föräldrarna. Annars kommer de att börja leka igen och då får man ännu mer bebisar. Ynglen ska ha mat tre gånger om dagen och vattnet ska bytas ofta. Det är tydligen inte bara hundvalpar och människobebisar som är tidskrävande.

Zeke tycker att det är alldeles för varmt ute nu trots att det bara är ca 20 grader. Han är lat och ligger bara och flåsar. Äter gör han knappt alls. Inte på morgonen iallafall. På kvällen går det lite bättre för då har väl magen börjat kurra ordentligt.

Idag ska vi börja packa bilen för att komma iväg så snabbt som möjligt till Öland i morgon. Martin jobbar dock till fem så vi får väl vara mentalt förberedda på att det är en rejäl kö på Ölandsbron. De flesta brukar åka över efter jobbet på torsdagen. På söndagen när alla ska hem är det också stora bilköer. Det mest irriterande är när polisen har kontroller som stoppar upp flödet. Får hoppas på fint väder så att söndagen kan spenderas på stranden så vi inte behöver åka hemåt så tidigt när alla andra åker.

Får passa på att önska alla en TREVLIG MIDSOMMAR om jag nu inte skulle skriva fler inlägg innan dess.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar