tisdag 30 juli 2013

Det är inte alltid så lätt med nya kompisar

Idag är det tråkväder ute så då spenderar vi så mycket tid som möjligt inomhus. Zeke tyckte inte om att få regn i öronen idag på morgonpromenaden. Då får man mysa i soffan istället medan matte pluggar.
 
 
Våra nya inneboende, Doris och Dolly, är lite konstiga och läskiga enligt Zeke. Han blir nervös när det låter ifrån buren, då de t.ex. busar runt i pelletsspånen eller bara kör racet. På förmiddagen städade jag buren och tänkte att nu måste han vänja sig. Inom några veckor får vi den stora buren och den går från golvet och 1,60 meter upp. Det innebär att han kommer mer i kontakt med råttisarna så det är lika bra att han vänjer sig redan nu.
 
När jag ändå hade satt över råttorna i transportburen för att städa den andra buren så passade jag på att låta dem hälsa på varandra. Det gick väldigt bra för i transportburen finns det inget som kan låta läskigt. Zeke fick vara barnvakt medan jag städade.
 
 
När städningen var klar kom jag på den briljanta idén att sätta buren på golvet så att han kan se dem samtidigt som de rotar runt i pelletsen och gör ljud ifrån sig.
Först var det läskigt, men sen vågade han sig fram och till slut stod han och tittade på dem en lång stund och nosade i lufthålen. Det ska nog gå bra med den här vänskapen också.
 
Först vaksam en bit ifrån buren
Efter en stund gick han fram till målet.


 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar