torsdag 28 juni 2012

Kolmården

Nu har det vardagliga livet kommit tillbaka igen efter en veckas semesterresor. I måndags övernattade vi på landet, då vi skulle lämna Zeke där och åka mot Kolmården tidigt på tisdagsmorgonen. Klockan halv sju kom vi iväg och klockan halv elva hade vi avverkat de 30 milen med ett par stopp på vägen. Sju timmar var vi i djurparken och tittade på djuren, åt glass och hamburgare och åkte linbanan över safariparken. Höjdpunkten på hela besöket var definitivt delfinshowen. Vilka underbara djur delfinerna är som kan göra alla de där sakerna!

Björnen sover

Jag och barnen klappade getterna :)

Delfinshow

Utsikten från linbanan kan man inte klaga på!
Hittade "Martins" fisk fast i en större version.
Tydligen kan de bli 130 cm och inte 80 cm som vi trodde.
Kanske ska höra om Kolmården har lust att ta över den.

Vargarna fick Martin titta på utanför hägnet
istället för att klappa dem.

Efter mycket övervägande klappade jag en rocka.
Den kändes som en mjuk gummistövel!

En fisk man inte fick klappa var den här sandhajen. Den var gigantisk!

Vi spelade även på chokladhjulet och hade "oturen" att vinna två kilo choklad.
Inte bra när man skulle börja tänka på vikten!
Efter de där sju timmarna i parken var vi trötta både i benen och i våra huvuden efter alla intryck. Vi tog oss till pensionatet och somnade där ganska snabbt. Dock hann vi bara sova i tio minuter innan det var dags att duscha och göra oss i ordning för middagen. Vi gick ner till en mysig liten restaurang som hette Sjöstugan och låg precis nere vid vattnet i Bråviken. Där åt vi trerätters och tog en drink efter maten.

Utsikten från restaurangens uteservering var inte alls dum!

Sen gick vi tillbaka till pensionatet och sov. Pensionatet ja, riktigt mysigt och trevligt ställe. Villa Solliden heter det och kan varmt rekomenderas! Morgonen efter serverades en fullgod hotellfrukost och sen lyckades jag övertala Martin att vi skulle ta en shoppingtur innan vi åkte hemåt. Vi kom ändå iväg tidigt och hämtade upp Zeke redan vid fyratiden. Han blev glad när vi kom, men han har haft det jättebra han också. Det konstiga är att där hade han slukat alla mål mat, men så fort han kom hem till oss igen så vägrar han äta. Han kanske är alldeles för trött för att äta.

Några som däremot har ätit en hel del är våra fiskar. Sen vi kom hem igår kväll så har vi inte sett röken av alla våra yngel. Planen var att de skulle fått eget boende när vi kom hem igår, men så blev det alltså inte. Nu hoppas vi på att de snart lägger nya ägg. Då är vi iallafall mer förberedda och förhoppningsvis hemma så att vi kan ta hand om dem.