måndag 18 juni 2012

Vilken glad nyhet!

Tog mig en titt i akvariet nyss och upptäckte något väldigt konstigt. Vid en närmare titt såg jag att det var ägg. Mina Vieja Synspila ska få bebisar!! Det trodde jag aldrig var möjligt. För det första så trodde jag att de var för unga fortfarande och för det andra så är det mycket som krävs för att ciklider ska lägga ägg i akvarier. De måste verkligen trivas för att göra det och tydligen så trivs de hemma hos oss då. Honan och hanen vaktar äggen intensivt. De flesta av äggen är lite svarta inuti, vilket jag antar är yngel. Andra ägg är förmodligen obefruktade för de är helt vita. Dessvärre är jag väldigt oerfaren på det här med ägg och yngel så vi får väl se vad som händer med dem. Kvällen får jag väl ägna åt google för att försöka få information. Har ju ingen aning om hur lång tid det tar innan de kläcks. 
Det roliga är att vi trott att en av fiskarna var sjuk för den har blivit så konstig i färgen. Magen är helt svart på den och tydligen så är väl detta en lekdräkt.



Uppdatering om äggens utveckling lovar jag kommer komma framöver. Hoppas de inte blir uppätna av de andra glupska fiskarna.


1 kommentar:

  1. Vad kul att de trivs så bra hos er, ska bli spännande att följa :-) Zeke är så fin! Verkar vara en härlig kille :-)

    SvaraRadera