tisdag 4 september 2012

En tillbakablick

Nu har det gått flera dagar sen jag uppdaterade bloggen. Jag har helt enkelt inte haft tid så nu kommer en liten återblick.
 
I fredags morse åkte Zeke och jag till landet. Innan vi lämnade stan snabbade jag mig in på Babyproffsen för att handla något till mosters lille pojke. Jag tänkte att kanske får man träffa honom under helgen och då måste man ju ha present med sig. Det fanns ju hur mycket som helst att välja mellan, men det slutade med det här:
 
 
Zeke fick inte vara lös så mycket under helgen av en naturlig förklaring som ser ut så här:
 

 
Kossorna betade i hagen brevid trädgården och Zeke vill gärna valla dem eller vad det nu är han gör. Jobbigt för både kossorna som blir stressade och Zeke som blir rädd när de vänder sig mot honom och ser hotfulla ut. Med Zeke kopplad ser kossorna och kalvarna ut att njuta av att ligga i det gröna gräset.
Zeke fick istället ägna sig åt att tugga ben på altanen.
 
 
På lördagen gick vi på skogspromenad och till min förvåning hittade jag kantareller längs vägen. Hade en bajspåse med mig som tur var. De är bra att ha till mycket. Fyllde påsen med svamp och traskade hemåt. Det blev en gryta full med rensade kantareller. Nu äter inte jag kantareller, men det finns det andra som gör som tur är.
 
 
Efter skogsturen var det dags att bege sig mot Blekinge. Lille bebisen skulle få komma hem på eftermiddagen och vi skulle få komma och titta på honom.
De gjorde en storslagen entré när de kom hem i sin gamla citroën med flaggor på.
 
 
Lille Elis (som han ska heta) skickades självklart runt i allas famnar. Han verkar vara en snäll och lugn bebis (än så länge). Riktigt liten och söt är han. Zeke tycker om bebisar, men förstår inte riktigt att de där pyttesmå öronen är för små för att nafsa på. Elis får växa till sig lite innan och sen får han helt enkelt lära sig att Zeke har en fetisch för öron.
 
 
På söndagen tog pappa, jag och Zeke en tur i skogen för att plocka fler kantareller. Det visade sig dock vara kantarellfritt i skogen. De växer tydligen bara i vägkanterna. Mer regn behövs visst för att de ska växa ordentligt. Sen ska vi ut på mer kantarelljakt. Framåt kvällen åkte vi tillbaka till stan och Zeke var riktigt trött efter skogsturen. Han gick in till sängen och sov sen hela kvällen och natten.
 
Igår var det dags att börja plugga igen. Denna gången i soffan eftersom det är på distans. Ägnade flera timmar på förmiddagen åt att läsa all information och försöka förstå vilken litteratur som ska läsas, vilka uppgifter som ska in osv. Eftermiddagen ägnades åt en föreläsning som handlade om genetik, avel och avelsmål. Genetik har jag läst flera gånger innan, men aveln var riktigt intressant. Nu gäller det inte hundar i den här kursen, utan nötkreatur, grisar, höns, får och getter. Det var dock intressant ändå.
 
Idag fortsatte pluggandet, men tog en lunchpaus och passade även på att handla lite nya växter till balkongen. Nu är det höstfint där, även om jag inte riktigt vill inse att det är höst.
 

Tog en runda med dammsugaren också. Zeke tycker den är lite läskig, men ändå intressant. Han attackerar den gärna och han vill gärna bita i röret fast att han vet att tungan fastnar.
 

Han ser måttligt glad ut på den första bilden :)
 
 
 


1 kommentar:

  1. Men gudars så gullig lilla Elis och kan tänka mig att lyckan är enorm för er alla.
    Här gillas inte heller draken, då flyr man snabbt ut på balkongen och trycker där tills matte stängt av det hemska som väsnas, haha.
    Här är det väldigt glest emellan svamparna, fast hösten har ju bara börjat. Läcker bil och den skulle man här haft, hi.
    Förstår Zeke att akta sig för dessa farliga djur, så klok så.

    Ha det gött. Kramiz

    SvaraRadera