söndag 2 december 2012

Första advent


Igår tog jag en paus från pluggandet. Packade in Zeke i bilen och åkte till mamma och pappa för lite avkoppling. Passade då på att plocka lite mossa och annat i skogen som kan användas till diverse advents- och julpynt. Zeke plockade mest pinnar, men det tyckte han var kul. Eftersom det var kallt och solsken så var väderleken äntligen perfekt för lite lek i trädgården så han fick springa av sig rejält. Att systersonen lekte med honom gjorde att han fick springa ännu mer så han var riktigt trött sen på kvällen. Eftersom det bara var Zeke och jag som skulle övernatta där, tog Zeke husses del av dubbelsängen och där sov han hela natten. Mys!
 
När jag vaknade idag på morgonen och drog upp rullgardinen höll jag på att få en chock. Vitt överallt. Hade inte väntat mig att det skulle snöa så mycket under natten, men det blev ju en mysig 1:a adventsmorgon.
 

Det blev lite bus i snön som Zeke tycker är så kul. Nu kommer ju dock det årliga problemet. Vita herdehundar är inte snygga i snön, vilket gör det mindre kul att fotografera. Tror inte att det finns någon vit herde som ser vit ut med snö i bakgrunden. Zeke som är så ren ser helt gul ut på vissa ställen. Nä, vita herdar passar bättre på grönt gräs en vacker sommardag.


I eftermiddags bar det av mot stan igen. Lämnade av hunden hemma och åkte direkt iväg på en shoppingtur. Behövde lite pyntgrejer eftersom jag inte hade hunnit fixa det adventsfint hemma. Ikea hade mycket fint och de hade till och med blommor som jag skulle ha. Blev både julstjärnor och hyacinter inhandlade. Dessutom en hel mängd blockljus och tre ljuslyktor som blev fina på balkongen.
 
Väl hemma började fixet med ljusstakar och stjärnor i fönstren. Dessutom hade jag ju lite att plantera. Såg ett tips på tv igår där de tog bort all jord från hyacinternas rötter och sen bara satte dem på mossa på ett fat. Provade det, men valde att gömma rötterna under mossan istället för att ha dem synliga.
 


Granen ja, den höll jag på att glömma. Hittade en minigran på Ikea som jag var tvungen att ha. Den fick ta platsen på bänken i hallen. Hade ju kunnat dra upp en likadan gran ur skogen igår, men det tänkte jag ju inte på då. Till nästa år ska jag komma ihåg det.
 


Ikväll är vi trötta allihop. Zeke är trött för att han lekt i snön, husse är trött för att han var ute på stan igår kväll och varför jag är trött har jag ingen aning om. Kanske för att jag vet att i morgon är det hårt plugg som gäller igen.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar