tisdag 18 oktober 2011

Regnet öser ner

Och vinden viner utanför fönstrena. Idag känns det verkligen att det är höst. Nu går det bara utför med frost på bilrutorna varje morgon, frusna fingrar och röd näsa, mörkt både på morgonen och tidigt på kvällen, fram med vinterjacka och stövlar.. Men det är ju faktiskt lite mysigt med höst också. Man får tända en massa ljus och bylsa på sig en massa kläder för att hålla värmen. Jag saknar dock två saker som är mycket viktiga för att hösten ska kännas bättre; ett badkar och en öppen spis. Hade jag bara haft det så hade jag inte klagat.

Zeke och jag ligger i soffan och har det mysigt när vi tittar ut på ovädret. Eller ja, det är väl mest Zeke som har det mysigt egentligen. Han ligger och rullar av sig en massa hår på soffan medan jag pluggar så ögonen går i kors.

Zeke är inne i någon period nu då han tror att man måste skälla på en massa saker. Speciellt när det är mörkt ute, då skäller han på alla han ser. På dagarna skäller han bara på människor som beter sig konstigt eller om de inte ser ut så som han tycker är "normalt". Han tycker inte om mörkhyade människor och inte heller människor som bär slöja eller liknande. Vet inte riktigt vad det kan bero på. Kanske skäller han för att han inte har fått träffa just sådana här människor någon gång. Kanske borde ta och göra ett besök på flyktingförläggningen så att han lär sig att inte alla ser likadana ut. Slöjor och annat som täcker ansiktet kan jag förstå om han tycker är läskigt. Det tycker ju till och med jag är lite konstigt när de täcker ansiktet på det viset. Alltså: mer träning på människormöten behövs!
När jag hade Ozzy så kom det fram folk hela tiden som ville hälsa och undrade vad det var för ras. Speciellt när han var liten. Detta gjorde ju att han fick mycket träning när han träffade så mycket olika människor. Nu verkar dock inte rasen vara så intressant längre för bara ett fåtal har kommit fram och pratat. Vet inte riktigt vad det kan bero på. Kanske att rasen har blivit vanligare så att det finns fler vita herdehundar i Kalmar nu än för några år sedan.




2 kommentarer:

  1. Tänk att hundar är "rasister"! Har haft flera under åren. En gillade inte Norrmän, en annan inte Tyskar, en tredje verkligen avskydde Finnar.Det fanns en orsak för varje hund, men ändå ;-)

    Slöja kan jag förstå, de har ju inte en aning om vad som döljer sig bakom den, då blir det skumt :-)
    Har en Lapsk vallhund i bekantskapskretsen och den tål ingen av avvikande hudfärg och ingen vet vad det beror på.
    De är härliga de små liven :-)

    SvaraRadera
  2. Haha! Skönt att höra att Zeke inte är ensam om detta problem :)

    SvaraRadera