söndag 12 februari 2012

Helgen blev mysig

I fredags eftermiddag begav vi oss iväg de 8 milen till Fagerhult. Det tog sin tid då det var jag som körde och det var jättehalt på värgarna. Väl framme bjöds det på god mat och en trevlig kväll med vin och kortspel. I lördags var det sen dags för isfisket. Klockan halv nio var vi väl påpälsade och gick mot sjön. Jag hade fyra lager byxor och fem lager tjöjor på mig för jag fryser alltid. Tydligen hur många lager kläder jag än har på mig för det hjälpte inte. Understället märktes inte av det minsta. Väl framme vid sjön var det dags att börja hugga hål. Det var inte det lättaste för isen var väldigt tjock, men det var ju killarna som skötte det där. Tio hål blev det till slut iallafall. Vi fiskade med angeldon så under tiden vi väntade på napp satt vi på stranden vid brasan och höll koll över sjön. Vi väntade, drack kaffe, väntade, grillade korv, väntade lite till och sen nappade det. När kroken kom upp var det dock ingen fisk på den. Den hade släppt i sista stund. Samma sak hände tre gånger med napp, men ingen fisk på kroken. Resultatet av fem timmars fiskande: noll fiskar. Inte för att det gjorde något för vi hade ju så trevligt och mysigt ändå vid brasan. Dock lite kallt, men det löste vi med snöbollskrig. Zeke sprang som en dåre under dessa fem timmarna. Han hade jättekul på isen och i skogen längs sjön. När vi sen kom tillbaka till huset slocknade han direkt och sov sig igenom hela kvällen. Helt utmattad efter allt bus och spring.

Zeke älskar verkligen snön. Han får dock lite problem med tassarna för han får stora snöbollar som blir till isbollar mellan tramdynorna och tårna. Då hoppar han på tre ben och gnäller att man ska plocka bort dem. Härom dagen trodde jag att han brutit benet. Precis när vi kom innanför dörren när vi varit ute så står han på tre ben och gnäller så mycket han bara kan. Jag fattade ju ingenting och jag fick knappt röra hans framben som han höll upp. Efter att ha masserat det lite gick det över så antagligen fick han väl kramp i benet. Det lät väldigt otäckt.

Igår hade jag ju tänkt åka hem för att plugga, men så blev det inte. Jag hade absolut ingen lust att åka hem själv när de andra skulle vara kvar en natt till. Min självdiciplin hade helt enkelt slutat att fungera så jag stannade kvar jag också. det blev ytterligare en kväll med matlagning, vin och kortspel.

Nu när jag tagit ledigt i helgen så får jag plugga stenhårt hela veckan. Jag känner iallafall att jag fått ny energi så det kanske var välbehövligt med en paus.


Dags att göra hålen

Pojkarna fixar

Färdigt

Zeke roar sig med isklumparna från hålen

Is isar gott i tänderna tycker Zeke

Matte och Zeke tittar på när pojkarna grejar med fisket










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar