söndag 15 juli 2012

Lugnet efter stormen

Nä så illa var det inte. Det var bara trevligt! Ikväll har vi haft mina systrar med familjer och två av mina kusiner med respektive och familjer på middag. Det var kul att alla kunde komma så att vi fick träffas allihop. Till förrätt bjöd vi på fyra olika sorters snittar innehållande bl.a kräftstjärtar, kallrökt lax, skinka och givetvis en vegetarisk sort så att även jag kunde njuta av förrätten. Efter det blev det lammfilé, kycklingfilé, potatisgratäng, rödvinssås och en grekisk sallad. Efterrätten bestod av en pannacotta med smak av mjölkchoklad och till kaffet bjöd vi på en passionsfruktscheesecake. Inte så värst avancerad mat, men det kräver ju sin tid ändå. Tur att man är ledig och har all tid i världen!
Efter en mycket trevlig kväll gick gästerna hem vid tolvsnåret. Jag som är lite pedantisk av mig ville inte gå och lägga mig utan att det mesta av disken var uppklarad. Tänk vad tråkigt det är att vakna på morgonen och veta att man måste städa upp på diskbänken innan man kan sätta på kaffet och äta frukost. Nä, det fungerar inte för mig. Berget togs om hand och nu sitter jag nöjd i soffan och kan gå och lägga mig med gott samvete.

En del av diskberget som uppkom efter kaffet. Skönt att bli av med!!
Under dagen har vi inte haft mycket tid över för att ge Zeke uppmärksamhet. Det märktes tydligt på honom att han inte fått tillräckligt när gästerna kom. Direkt började han hämta leksaker och försöka få med dem i leken. Det var fyra barn mellan 16 månader och 10 år på besök och dessa var ju självklart särskilt intressanta för honom. Barn hittar ju nästan alltid på något kul! Jag är så fruktansvärt glad över att Zeke fungerar så bra ihop med barn. Han har aldrig gjort något dumt och jag tror inte att han skulle göra det heller. Man måste ju alltid vara närvarande när hundar och barn är tillsammans, men ibland glömmer man bort det eftersom vi litar så mycket på honom. Det är då man måste tänka på att barnet kan göra saker som hunden inte gillar och då kan det ju gå snett. Alltså måste man hålla koll!

Under eftermiddagen när jag höll på att duka bordet slängde jag ett öga mot akvariet och tyckte att en av fiskarna betedde sig väldigt konstigt. Vid en närmre titt såg jag att hon höll på att lägga ägg! Hon simmade upp och ner samtidigt som hon sprutade ut ägg på akvariebakgrunden. Hanen hängde på och gjorde samma sak för att befrukta äggen. I två timmar höll de på om vartannat med att lägga ägg och befrukta. Kul att se hur det går till då det inte är ofta man har den möjligheten. Det är samma hona och hane som lekte för bara ett par veckor sedan. Nu har vi som tur är tid att ta hand om ynglen (om det nu blir några) så vi hoppas på att de kommer överleva denna gången.

Nu är klockan alldeles för mycket så nu är det dags för sängen! Det är ju trots allt en dag i morgon också :)




2 kommentarer: