onsdag 8 augusti 2012

Fiskesemester

I lördags var de flesta kompisarna här på fest för att fira min födelsedag. Jag tänkte göra det lätt för mig genom att göra pajer, men det visade sig vara mer tidskrävande än jag först trodde. Göra pajdeg, vila pajdegen, förgrädda, göra fyllning, grädda igen. Ja det tar ju förstås lite tid och nu vet jag det till nästa gång jag ska göra flera olika sorters paj. Då ska jag förbereda dagen innan. Det blev iallafall en trevlig fest och de sista gästerna gick hem halv fem på morgonen. Man var lite mör i både kroppen och huvudet dagen efter.

Snabbt fick man försöka piggna till på söndagen för då var det nämligen dags för några dagar i ett hus på landet. Där ägnades dagarna åt fiske. Fiske på kvällen då vi kom dit, fiske på dagen och även en runda på kvällen på måndagen och fiske på tisdagen också. Idag blev det dock ingen runda eftersom vädret var så tråkigt. Ville inte riskera att bli blöta idag också för igår fick vi ordentligt med regn på oss i båten och det är inge vidare trevligt.

Visste inte hur Zeke skulle reagera på att åka båt eftersom han aldrig gjort det tidigare. Han gillar ju att bada så risken fanns ju att han skulle hoppa i vattnet. Fanns ju även en risk för att han skulle bli uttråkad efter flera timmars stillasittande i båten. Trots allt så skötte han sig jättebra. Han tyckte nog att det var lite konstigt först att vi skulle ut på vattnet. Sen ägnade han sig mest åt att luta sig över kanten för att dricka vatten eller stå på kanten med frambenen för att speja.


Speja

Dricka



Andra fiskerundan tog han det mer lugnt i båten. Då visste han ju vad det var frågan om och var så duktig att han sov sig igenom större delen av fisket. Bortsett från när vi fick fisk då såklart. Då pussade han fisken innan vi släppte tillbaka den i vattnet igen.

Skönt med frisk luft när man ska sova!
Fiskelyckan var det lite sådär med så fiskehatten skickades runt i båten. Även Zeke fick prova den, men utan resultat. 
Fiskelyckan ja.. Någon Gös eller Gädda blev det tyvärr inte. Metningen gick dock något bättre. Vi hade en tävling där jag vann med fyra abborrar och de andra fick en respektive två abborrar. Alla fick dock leva vidare i sjön.

Min förstfångade fisk! Inte så stor, men en fisk iallafall.
Grabbarna kom på att ett ankare kan ju vara bra att ha när det blåser och man ska meta från båten. Eftersom inget ankare hittades så var det en viss person som kom på att man kan ju göra ett eget. Fram med lite järnbitar och ett rep och vips så har man ett ankare. Personen i fråga ville inte att jag skulle ta en bild på resultatet. Just därför gjorde jag det! Måste ju tillägga att det fungerade riktigt bra.

"Ankare"
På tisdagen vaknade jag alldeles för tidigt och tog då en promenad med Zeke i skogen. Han höll på att skrämma ihjäl mig! Plötsligt ställer han sig och skäller och reser ragg mot något längre fram på skogsvägen. Jag såg inget, men tänkte att det var säkert något djur som sprungit över vägen. Började ju då tänka de värsta tankarna att det skulle vara ett stort vildsvin och ett sånt vill jag inte stöta på ensam i skogen. Vad det nu var så var det borta som tur var och vi kunde fortsätta vår långpromenad bland tusentals myggor.

Solen sken och myggorna stacks!
Försutom fiske varje dag så har vi även grillat varje dag. Det är ju mat man aldrig tröttnar på! Vi har haft riktigt trevliga dagar både tvåbenta och fyrbeningen. Zeke tycker alltid att det är kul att vara på landet och han blir alltid lika trött efteråt. Han har sovit som en liten gris i flera timmar nu.



1 kommentar:

  1. Duktig Zeke som skötte sig så galant i båten och det första gången :)

    Mysiga bilder och här önskas få se mer utav fina Zeke då han ju är så vacker ;)

    Mvh / Marre&Rasmus

    SvaraRadera