söndag 19 augusti 2012

Kräftis

Igår var det en tuff dag. Först var det fyra timmars tenta och sen kräftskiva på kvällen. Det var knytkalas och min uppgift var att göra cheesecake till 19 personer. På fredagen stressade jag som tusan och bakade cheesecake och pluggade om vart annat. Cheesecakesen blev iallafall bra och tentan kändes helt ok den också. Kräftskivan var mycket trevlig och framåt tvåtiden avgick taxin hemåt. Det slutade dock inte där utan det blev efterfest hemma hos oss fram till runt fyratiden. Jag var dock inte sugen på att må dåligt på min "lediga" dag så jag drack vatten efter klockan tolv och det visade sig vara ett smart drag. Vaknade utan huvudvärk, men aningen trött var jag.

Nu äter ju inte jag kräftor, men jag går gärna på kräftskivor iallafall :)


Idag har det varit extremt varmt. Jag älskar värme, men det var nästan lite för varmt idag om man får säga så. Över 30 grader i skuggan och vindarna var lika varma som övrig luft. Zeke har inte mått så bra av värmen. Han ligger mest och flämtar. Sent på eftermiddagen då jag hämtat min bil åkte vi över till Öland för att bada. Temperaturen låg fortfarande runt 30. Vi hämtade upp två vänner och en hund. Sen åkte vi och köpte med oss mat. Väl framme på Öland var alla ordentligt sugna på att bada. Vattnet svalkade oss alla och hundarna lekte. Sen när vi var nybadade åt vi maten på stranden. Hundarna njöt över att äntligen fått kyla ner sig.

Man får ju inte klaga på värmen egentligen. Det kanske var sista varma sommardagen idag och kanske årets sista bad. Zeke kommer ju bara många gånger till innan han ger sig för säsongen. Han ger sig inte i första taget!



6 kommentarer:

  1. Roligt att kräftskivan och cheesecake blev som tänkt :D och här äter man inte häller kräftor då magen protesterar, hu.

    Jo, här klagade det igår, visserligen hade vi inte 30 men 21 grader o kvavt så det räckte och blev över. Nä, då man här e mer en höst, vinter kvinna, så längtar man till det friskare syret, hehe. Men visst slår sommarkvällarna det mesta, trotts allt.

    En lite fråga, kanske dum, men ändå… Hur gör du när Zeke har badat i sjön… torkar med handduk eller fönar helt torrt när ni kommer hem? Har Zeke någongång råkat ut för fukteksem? Och i så fall, hur har du då gått till väga med detta?

    Önskar er en fin början på veckan… kramiz

    SvaraRadera
  2. Om Zeke badar och vi ska åka direkt hem så torkar jag honom så gott det går. Först med en sån där högabsorberande handduk som man köper i djuraffären. De är jättebra och ett måste tycker jag! I stället för att blöta ner tre handdukar så torkar man med denna först, vrider ur och torkar igen. Sen med vanlig handduk och då är han i princip torr. Där jag varit med om att det kan uppstå fukteksem/hot spots är vid ryggslutet ovanför svansen. Där är pälsen väldigt tjock och det tar tid innan den torkar. Jag brukar då använda hårfönen just på det stället och sen "ställa" pälsen upp så att det torkar. Zeke har inte haft problem, men min förra hund fick problem med det och det lukatde illa och pälsen trillade av. Fick då något preparat av uppfödaren, men vet inte vad det hette. Det är iallafall någon form av stereoider i medlet. Annars måste man ju gå till veterinären för det finns inget receptfritt på apoteket.

    Är det väldigt varmt och vi ska vara på stranden ett tag så låter jag honom vara blöt så att han hålls kyld. Sen torkar jag honom innan vi åker hem och det har fungerat bra.

    En sak jag hört är att fodret kan bidra till att hundar lättare får svamp eller eksem.

    Nu är ju inte jag någon expert, men detta är iallafall mina erfareheter :)

    SvaraRadera
  3. Tack igen för ditt svar och om du bara viste hur glad och tacksam jag är för alla tips och råd. Valpen får RC valpfoder just nu och uppfödaren säger att det är bra... vad får Zeke?

    högabsorberande handduk använder jag också och visst är den kanonbra :D

    Kramiz

    SvaraRadera
  4. Zeke fick RC, men nu har vi gått över till färskfoder. Han tycker att det är godare och det innehåller ju mer kött än torrfoder så jag tycker att det är bra. Mer naturlig föda, men till valp hade jag kört torrfoder till att börja med.

    SvaraRadera
  5. Ok, det låter ju bra, men, innehåller inte färskfoder mer vatten än kött, eller har jag helt fel? Eller menar du frysta burgare, azzå inte tvåbentas hemburgare, ler.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja fryst färskfoder menar jag. Den sorten vi har innehåller inget vatten. Tycker det är jättebra!

    SvaraRadera