måndag 26 december 2011

Juletid

Och så var årets jul redan över. Det har varit en riktigt mysig och trevlig helg (fast att vi inte hade någon snö). Vi började med att åka till mina föräldrar på fredagseftermiddagen. Vi tjuvsmakade julbordet, klädde granen och sen spelade vi Bingolotto. Husse kunde inte hålla sig så han gav Zeke en julklapp. Han kan det här med att öppna paket nu. River upp dem med en gång och börjar leka.


Julaftons morgon bjöd på regn, men vi trotsade vädret och gav oss ut på en skogspromenad. Zeke som var nyduschad och fin badade i varenda gyttjepöl. Som tur var så tog han sig ett dopp i kanalen efter så att han blev någorlunda vit igen.
På eftermiddagen kom systrarna så att hela familjen blev samlad. Vi åt mammas gigantiska julbord som smakade ljuvligt. Efter diskplock och kaffe var det så dags för tomten att anlända. Jag var lite orolig för Zekes reaktion på tomten. Tomten kan ju verka lite hotfull så jag trodde inte att Zeke skulle gilla honom. Jag tror dock att han kände igen lukten av personen som dolde sig innanför masken för han blev bara glad och luktade på honom.

Som ni ser så har vi en blå tomte som besöker oss varje år.
Zeke måste självklart vara i närheten.
Det blev lika många julklappar i år igen trots att "vi ska inte ha så många julklappar i år" är en välkänd fras. Jag fick otroligt mycket fina julklappar. Zeke fick också en hel del paket av tomten och han öppnade dem med en gång. När han lekt lite med julklapparna kom han och lade sig under bordet på den stora högen med julpapper. Där låg han skönt.



Zeke var självklart uppklädd julen till ära

Juldagen inleddes med frukost bestående av julbord (vad annars). Sen tog jag en dusch och under tiden var Martin, pappa och Zeke iväg på en skogspromenad. När de kom hem fick jag höra en sak som gör att jag aldrig kommer att gå ut i skogen själv igen.. De hade gått i skogen och Zeke började intressera sig för en buske. Plötsligt hördes en massa grenar knaka och ut springer ett vildsvin i samma storlek som Zeke. Han sprang efter vildsvinet in i skogen och Martin blev ju självklart skiträdd. Man har ju hört vad vildsvin kan göra med hundar. Trots att de ropade på Zeke så kom han inte. Efter en stund gick pappa in en bit i skogen och då såg han Zeke komma springandes. Han verkade tydligen ganska skärrad så förmodligen hade väl vildsvinet vänt sig om mot honom och då blev han väl rädd som tur var. Det kunde ju gått illa!!

På eftermiddagen åkte vi till nästa julfirande hos Martins mamma med sambo. Även där bjöds det på julbord. Sen körde vi julklappsspelet, men eftersom jag inte brukar ha någon tur så fick jag inget paket. Efter det spelade vi vanligt sällskapsspel som drog ut på tiden så vi var inte hemma förrän natten.

I fortsättningen kommer ni förhoppningsvis att få se lite finare bilder på bloggen. Jag fick nämligen en Sony hybridkamera i julklapp av Martin. Den kan man ta många fina bilder med om jag nu lyckas lära mig hur den fungerar. Jag har inte haft en kamera med en massa olika objektiv innan så det kan ju ta sin lilla tid. Provade den lite innan och upptäckte att man kan ta jättefina bilder på akvariet. Med den gamla kameran blir det konstiga färger i akvariet, men de här bilderna visar hur det verkligen ser ut.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar