onsdag 21 december 2011

Leverpastej är grejen!

Zeke tycker inte om torrfoder. När han var liten kunde han äta hur mycket torrfoder som helst. Han stod och skällde vid fodertunnan när han tyckte att det var dags för mat. Sen helt plötsligt bestämde han sig för att han inte gillade torrfoder. När det gått några dagar då han hade ätit mycket dåligt blev jag förstås orolig. Började då med köttbulle i maten och då gick det genast mycket bättre. Sen dess har vi hållt på med detta. Många köttbullar har det gått åt kan jag säga. På senare tid började han äta dåligt igen trots köttbulle i maten. Han är ganska spinkig, men det är svårt att avgöra om det är normalt eller inte. Veterinären tyckte att han var bra i hullet med tanke på att han inte får bli överviktig på grund av hans ben. Själv tycker jag att ett par kilo inte skullke skada. Jag gillar inte att höftbenen sticker ut. Iallafall. Det jag ville komma fram till med denna långa utläggningen var att igår kom husse hem med leverpastej. han fick det i maten och allt var uppätet på ett kick. Samma visa idag på morgonen, ett par minuter sen var allt uppätet. Eftersom han åt så bra så tänkte jag att nu kanske vi kan få i honom den ransonen han normalt ska äta på en dag så jag gav honom ett litet mellanmål mitt på dagen. Allt uppätet igen. Likaså kvällsmaten. För nästan första gången på ett halvår så har han ätit så mycket som han ska. Kan det kanske vara så att vi ska börja variera vad han får i maten. Jag tror faktiskt det. Hoppas bara att det håller i sig. Annars blir vi nog tvunga att börja med färskfoder, vilket blir mycket besvärligt för oss eftersom vi bara har en liten frys.

Nu avnjuter jag ett glas rött och firar mitt "jullov". I morgon ska Zeke och jag sova länge. Han brukar också uppskatta sovmorgon. Sen blir det en sväng på stan för att köpa julklapp till Zeke. Det hade jag nästan glömt nämligen. Alla andra julklappar är färdiga. Tror det får bli en ny fotboll som han kan ha på landet. Sist vi var där så hittade han inte sin boll. Han har nog lagt den på ett "bra" ställe som han glömt bort!




2 kommentarer:

  1. Hej på er. Har det precis likadant här...ang Kitty och hennes matvanor. Hon äter som en sparvunge och jag tycker hon är så spinkig fast även här tycker veterinären att hon är ok. I dag ska vi åka till Norsholms djurklinik och påbörja rehabilitering. Var på återbesök med röntgen hos Jennyhill och fick klartecken att börja träna henne hårt nu. Jag är så lycklig att vi fick operera henne och att det verkar bli bra, men shit va pengar det har gått!! även om man har försäkring :-) men det är ju så...och man gör ju allt för sina djur.
    God Jul till er alla från Mette och Kitty i Norrköping

    SvaraRadera
  2. Det är jobbigt när de inte vill äta. Man blir ju så orolig! Man tänker att tids nog så äter de nog när de blir tillräckligt hungriga, men när det gått flera dagar med bara lite mat så är det inte så roligt. Då gör man ju allt för att få i dem något. Dessutom så kräks Zeke när han är tom i magen.
    Skönt att höra att det går bra med lilla Kitty! Det är ju värt all möda när det ändå får ett lyckligt slut, men jag håller med om att det är dyrt trots bra försäkring. Zeke har fått vår plånbok att blöda under sitt första levnadsår. Man räknar ju inte direkt med att behöva besöka veterinären så många gånger när hunden är så ung. När man ändå är i den situationen så ger man ju hur mycket som helst för att hunden ska bli bra igen.
    Önskar er en god jul också och lycka till med rehabiliteringen!

    SvaraRadera