tisdag 26 juli 2011

Kursstart!

Idag var det dags. Zeke började kurs efter ett långt uppehåll nu efter att allt med benen upptäcktes. Det fanns en kurs som var helt perfekt för oss. Ingen lång kurs utan bara under den här veckan och inga aktiviteter som påverkar hans ben. Vi har nämligen varit på kurs i kantarellsök. Att äntligen gå kurs igen är bra på två sätt. Dels behövde Zeke någon ny aktivering och näsan gillar han ju att använda, dels var det bra eftersom han då får tillfälle att träffa hundar och kanske blir lite mindre skällig. Jag hade lite ångest innan kursen idag, då jag tänkte att han säkerligen skulle skälla sig igenom de två timmarna. Det finns inget så frustrerande som när man är trött och han bara håller på och skäller. Då får jag panik!
Otroligt nog skötte han sig mycket bättre än vad jag väntat mig. I början skällde han såklart, men efter hand blev han lugnare och kunde lägga sig ner. Jag trodde ju aldrig att han skulle kunna koncertrera sig på kantarellerna, men det gick riktigt bra. Nu sover han gott eftersom han blev väldigt trött av alla nya intryck. När han vaknat ska vi köra lite kantarellträning igen.
Det svåraste i kursen är att få hunden att markera när den hittat svampen. Synd att man inte lärt Zeke skälla på kommando innan för då kunde man ju ha använt det. För skälla det är han som sagt väldigt duktig på.

Jag har funderat lite kring Zekes osteochondros och jag tror att jag har kommit fram till orsaken som utlöst den. Min teori är att det på första benet berodde på att han växte så otroligt snabbt (13 kg på en månad!). På andra benet syntes ju ingenting utan det har kommit nu den senaste månaden. Då är min teori att det benet blivit drabbat på grund av för lite motion. Han har ju inte fått gå några rundor på över en månad. Nu får vi gå fem minuters-promenader, men innan var det bara ut på gräset och sen in.

I morgon ska jag träffa mina två systrar och ha skoj. Vad vi ska göra får ni se på bloggen i morgon. Hoppas att jag inte glömmer kameran som vanligt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar