söndag 7 augusti 2011

Vad är det för hund vi köpt egentligen??

Vi verkar ha fått en jakthund istället för en vakthund.
Allt som rör sig ska jagas. Utomhus är det mest kaniner och fåglar. Zeke upptäcker fåglarna innan mig. När han hukar sig och smyger fram, ja då vet man att det är en fågel i närheten. Åker han bil så skäller han på dem istället. Säkert av ren frustration eftersom han då inte får chansen att jaga dem.
Inomhus jagas det mest flugor och myggor. På kontoret och här hemma sysselsätter han sig med flugjakt i princip hela dagarna. Det kan man ju tycka är bra, men det är ganska tröttsamt också. Sitter man i soffan och tittar på tv så får man en flygande hund över sig allt som oftast och det är inte så skönt nu när han nästan väger 30 kg. Sova kan han inte heller göra om dagarna. Så fort han blundar kommer en fluga i närheten av honom och då måste den ju dödas. Ibland får han tag i dem, men det kan ju ta en stund. De verkar smaka gott också för de slinker ner väldigt fort. Usch och fy!!

Ikväll är han dock lite lugnare med flugorna, eftersom jag tröttade ut honom med ett uppfriskande havsbad tidigare idag. Han simmade som en tok och hade jätteskoj.

Har även upptäckt några svarta hårstrån på honom som jag har ryckt bort. Kan han möjligen vara en korsning mellan vit herdehund och flatcoated retriever?? Med tanke på hans instinkt att jaga fåglar och att han älskar att bada.


Jag tänker ofta på den julikvällen förra sommaren då Ozzy lyckades fånga en gigantisk tyskhare. Det var ingen dålig insats av honom, men jag blev arg eftersom jag tyckte synd om den stackars haren som fick sätta livet till. Det var både det första och det sista djuret som Ozzy tog livet av.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar