måndag 16 maj 2011

Äntligen!!

Idag har jag fått på det fina golvet på balkongen som pappa snickrat ihop åt oss. Det blev helt perfekt och jag är riktigt nöjd med mitt färgval. Så himla kul att äntligen få det fint där ute så att man kan sitta där på morgonen och dricka kaffe i solen. Eller ja, möblerna saknas ju fortfarande, men snart så.


Zeke blev lite fundersam när vi åkte ut på landet idag igen. Han trodde nog att vi skulle sova över där som vanligt, men denna gång skulle vi bara åka fram och tillbaka för att hämta golvet. Vi tillbringade ju hela helgen där, men jag vågade inte ta trallen på biltaket så vi fick köra dit med skåpbil idag istället.

På förmiddagen var jag och de andra tjejerna i min projektgrupp över på Öland för att fånga in Nattsländelarverna. Vi var lite rädda för att vi inte skulle få tag på så många som vi behövde, men det var inga problem alls. Det fanns hur många som helst. Bara att sticka ner armen i det 11-gradiga vattnet och plocka upp dem. Konstigt att man aldrig lagt märke till dessa varelser innan. Stenbyggarna ser ut som små korvar bestående av småstenar och växtbyggarna ser ut som en pinne med lite granbarr på. Längst fram på korven sticker ett huvud och några ben ut.
När vi fått in den i labbet var det bara att sätta igång med att pilla ut dem ur deras hus. Riktigt äckliga kryp är de utan huset på sig.
Tanken med vårt projekt är att vi ska se om de väljer byggmaterial till huset beroende på bakgrundsfärg. Alltså att de kamouflerar sig. Hälften av våra burkar vi förvarar dem i har svart bakgrund och hälften har vit. Vi har gett dem svarta och vita pärlor att bygga med. Ganska kul att det fungerar med pärlor istället för stenar faktiskt! De började bygga direkt när vi satt ner dem i sina burkar :)
I morgon ska jag till skolan och kolla till våra små husjur för att se hur långt de kommit med husbyggandet. Spännande!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar