fredag 6 maj 2011

En hel dag ute i friska luften

Idag stod det exkursion på schemat. Avresan skedde redan klockan sex i morse med destination Ottenby på Ölands sydligaste spets. Där skulle vi titta på ringmärkning av fåglar på fågelstationen, titta på flyttfåglarna i tubkikare och ha en föreläsning om fåglarnas migration.
Jag som alltid brukar frysa på våra exkursioner drog på mig långkalsonger under byxorna, tre lager tjocka tröjor och min vindtäta vinterjacka. Jag tänkte att det brukar ju blåsa så kallt där vid havet, men det blev faktiskt ganska bra väder med sol och knappt någon blåst alls. Riktigt trevligt att få vara ute en dag och få se hur teorierna fungerar i praktiken. Det vi i huvudsak tittade på var vad olika fåglar har för anpassningar och parningssystem.

Först tittade vi på infångning och ringmärkning



När vi tittade i tubkikarna såg vi massor med söta sälar. Trodde först att det bara var stenar, men upptäckte sen att på nästan alla stenar så låg det en säl. Bara på ett ställe låg det hela 24 sälar!! Jag hade aldrig sett sälar i havet innan så detta var ju väldigt intressant. Så intressant att jag helt glömde bort att vi kom dit för att titta på fåglarna.

Vi hittade även andra djur i området. 2 st huggormar skulle nog precis till att para sig när vi störde dem. Har aldrig varit så nära ormar som jag var idag. Tycker ju att ormar är de värsta djur som finns, men nu har vi ju faktiskt två orm-fantaster i klassen så jag kände mig hyfsat säker där på dryga meterns avstånd.

Sen tog vi en tur upp för alla de 197 trappstegen upp i fyren. Det ska ju vara bra träning att springa i trappor sägs det.


Utsikten kan man inte klaga på!


Sammanfattningsvis var det en mycket trevlig och lärorik dag ute i fina vädret. Tyvärr kunde inte Zeke följa med för då hade han nog skrämt alla fåglarna. Han fick istället vara med Husse på jobbet, men lika glad var nog han för det. Han fick nämligen egen lunch inköpt av husse. Pasta med köttfärssås. Nädå han är inte alls bortskämd ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar